• Betrouwbaar
  • Flexibel
  • Invoelend
  • Proactief
  • Autoriteit
  • Innovatief
  • Expert
  • Sociaal betrokken
  • Toon-
    aangevend
  • Transparant
  • Consistent
  • Onder-
    scheidend
  • Tijds-
    besparing
  • Geld-
    besparing
  • Zekerheid
  • Garantie
  • Gemak
  • Buitenkans
  • Community
  • Status
  • Duurzaam-
    heid
  • Inclusie
  • Exclusiviteit
  • Gezondheid
  • Gedeeld belang
  • Probleem-
    besef
  • Win / win
  • Optimalisatie
  • Co-creatie
  • Verbonden-
    heid
  • Zorgeloos-
    heid
  • Lidmaatschap
  • Mede-
    eigendom
  • Loyaliteit
  • Gezamenlijk doel
  • Unieke ervaring

Hoe toe te passen

Reputation:

Denk aan een aantal specifieke contactmomenten met jouw klant en geef aan hoe zou de klant jou typeren als merk bij de transactie rond deze dienst of product. Denk hierbij vanuit het perspectief van de klant. Hoe sta je als merk bekend, hoe heeft de klant je leren kennen?

Result:

Wat is het resultaat wat je jouw klant hebt beloofd op de lange termijn? Denk hierbij aan dezelfde specifieke dienst of product. Wat is het onderscheidende resultaat waarmee je impact maakt in het leven van de klant?

Relation:

Waarom zou de klant blijven terugkomen? Hoe kan je de relatie met deze klant verdiepen? Wat is de emotionele connectie die je kan toevoegen om de relatie persoonlijker, unieker en langduriger te maken?

Outcome:

Wat zijn de woorden die je hebt gekozen bij reputatie en resultaat en de derde laag van relatie die je hebt toegevoegd om die gewenste emotionele connectie in de toekomst te realiseren? Brainstorm vervolgens over hoe realiseer je bijvoorbeeld een meer gezamenlijk doel, of een groter probleembesef of meer een unieke ervaring. Lees ook de voorbeelden voor inspiratie.


Een concreet voorbeeld

    • Reputation:
      Expert
    • Result:
      Community
    • Relation:
      Gezamenlijk doel

    Laka, fietsverzekering, is een voorbeeld van een startup voor fietsliefhebbers die bekend staat als de expert die snapt hoe jouw fiets in elkaar zit en hoe ze claims moeten behandelen. Ze bouwen hiermee een community van fietsliefhebbers waar jij als consument onderdeel van kunt zijn. Het gezamenlijk doel is om zo min mogelijk kosten en zoveel mogelijk veilige kilometers te maken. Op die manier maken zij de transitie van transactioneel (premie) naar een emotionele connectie (samen veilige kilometers).

    • Reputation:
      Innovatief
    • Result:
      Gezondheid
    • Relation:
      Probleembesef

    Infarm, de startup die groenten kweekt in de supermarkt, heeft een reputatie van innovatief, omdat ze een hele waardeketen op een andere manier organiseren. Het resultaat dat ze beloven is dat de groenten die ze kweken gezonder zijn omdat ze een kortere weg afleggen naar de consument. Daarnaast appelleren ze aan het probleembesef dat onze manier van voedselproductie niet duurzaam is. Deze nieuwe visie van Infarm verbindt klanten met elkaar en met het bedrijf. Ook een mooi voorbeeld van de transitie van transactie (afrekenen van groente) naar emotionele connectie (kiezen voor een duurzame manier van produceren).

    • Reputation:
      Transparant
    • Result:
      Zekerheid
    • Relation:
      Unieke ervaring

    Yas is één van de eerste verzekeraars die zogenaamde micro-verzekeringen biedt. Dat betekent dat je ter plekke, zelfs als je al onderweg bent, een verzekering af kunt sluiten. De reputatie is dat ze transparant zijn over hun voorwaarden omdat deze worden bepaald op basis van wat je gaat doen. Het resultaat dat ze beloven is zekerheid, of je nu een step huurt of last minute een fietstocht het gepland. De reden waarom mensen hierover praten is de unieke ervaring van een verzekering voor precies het moment dat jij het nodig hebt. Hiermee maken ze de transitie van transactie (verzekering 24/7 met bijbehorend kosten) naar emotionele relatie (alleen op het moment dat je het echt nodig hebt).